Recenze: Jeden z nás

Autor: Shari Lapena
Počet stran: 280

Udržet tajemství mezi sousedy, kde každý každého zná, může být těžké. Vražedně těžké… Ovzduší na poklidném newyorském předměstí, kde jsou k sobě všichni milí a vstřícní, rozvíří anonymní dopis zanechaný v jednom z domů. „Omlouvám se. Můj syn se k vám nedávno vloupal. A nejen k vám.“ Čí je to syn? A co mohl odhalit? Dohady a podezření na sebe nenechají dlouho čekat. Pak je však jedna z místních žen nalezena mrtvá – a tento objev strhne lavinu napětí. Kdo ji zabil? Kdo ví víc, než říká? A mohl to být opravdu jeden z nás?

Carmine zvedne oči od papíru. Je zděšená. Někdo se k ní vloupal? To to tedy pěkně začíná. Bydlí v téhle čtvrti teprve pár měsíců, ještě si tu úplně nezvykla, pořád si hledá přátele. Z dopisu nemá nejmenší radost. Je z něj nervózní. Děsí ji pomyšlení, že se k ní do domu někdo vkradl, že se jí hrabal ve věcech a lezl jí do počítače, a ona to vůbec nezjistila. Musí se podívat, jestli jí něco nechybí – rozhodně nebude spoléhat na to, co jí napsala ta ženská. A taky si zkontroluje počítač, jestli v odeslaných zprávách nenajde něco, co sama nepsala. Čím víc o tom přemýšlí, tím víc ji to znepokojuje. Připadá si napadená.

Myslíte si, že své sousedy dobře znáte? Nebuďte si tím tak jistí.

S knihami od Shari Lapeny je to jako na houpačce. Jednou jsi nahoře, podruhé dole. Jedna kniha je výborná, druhá je takový lepší průměr. Manželé od vedle výborní, Někdo cizí v domě průměr. Nevítaný host výborná kniha, Jeden z nás – tak o tom už je tahle recenze.

Na začátek je potřeba uvést, že velkým plusem bylo prostředí, ve kterém se příběh odehrává. Sousedství – to přímo vybízí k množství různorodých postav a příběhů. A v tomto případě autorka splnila mé očekávání na jedničku. Čtenář sleduje, jak sousedskými vztahy na předměstí silně otřese jedna vražda a dva dopisy, které spustí lavinu nepříjemných událostí, přičemž začíná vycházet najevo, že životy obyvatel nejsou tak všední a spořádané, jak se může na první pohled zdát. Tím to však pro mě ta zajímavá část skončila.

Při čtení knihy Jeden z nás mi znovu došlo, proč se jen výjimečně pouštím do čtení detektivek. Je to z toho důvodu, že mě nebaví na x stranách číst o tom, jak policisté vyslýchají jednotlivé svědky a podezřelé. A přesně o tomhle kniha Jeden z nás je. Na začátku se najde mrtvola, a pak už jen po zbytek knihy sledujeme jednotlivé výslechy manžela oběti a sousedů. Nechci, aby to vyznělo tak, že se v knize nedělo nic jiného, to vůbec ne. Ovšem na můj vkus tam toho samotného vyšetřování bylo až příliš. Zřejmě právě kvůli tomu jsem se do knihy nebyla schopná začíst tak, jak jsem doufala. Na jednu stranu jsem strašně chtěla vědět, kdo je pachatel a jak to celé dopadne, ale na druhou stranu jsem se chvílemi musela do čtení nutit.

Thrillerem bych tuto knihu asi úplně nenazývala. Během čtení jsem postrádala napětí a ve výsledku to byla vlastně jen taková detektivka.

Závěr byl naštěstí svižnější. Příjemným překvapením bylo nečekané rozuzlení a pachatel. Měla jsem pár teorií o tom, kdo je vrahem, ale na posledních pár stranách Shari mé tipy úplně zadupala do země. Ale tohle je prostě její styl. Dokáže čtenáře pěkně vodit za nos. A to je dobře, protože nikdo nemá rád příběhy, ve kterých odhadne zápletku již po pár stranách.

Shrnuto a podtrženo, pokud máte rádi Shari Lapenu či detektivní příběhy, určitě po knize sáhněte. Ovšem kvalit Manželů od vedle nebo Nevítaného hosta, který je od autorky prozatím mým favoritem, dle mého názoru nedosahuje.