Recenze: Kde zpívají raci

Celá dlouhá léta kolují v poklidném městečku Barkley Cove na pobřeží Severní Karolíny fámy o vlčím dítěti, „holce z bažiny“. Když je roku 1969 objeveno tělo místního krasavce Chase Andrewse, obyvatelé města začnou z jeho vraždy podezírat právě holku z bažiny, Kyu Clarkovou.

Jenže Kya vůbec není taková, jak se o ní povídá. Je to inteligentní a citlivá dívka. Žije odkázaná sama na sebe v bažině, které říká domov, jejími nejlepšími kamarády jsou racci a místo školy ji učí okolní příroda. I v jejím životě přichází chvíle, kdy zatouží po blízkosti jiných lidí, dotecích a lásce. Její divoká krása okouzlí dva mladé muže z města a před Kyou se otevírá úplně nový život. Pak se však stane něco nepředstavitelného…

Autor: Delia Owens
Počet stran: 344

Máma jí vždycky namáčela rány ve slané vodě a obalovala je v bahně smíchaném s nejrůznějšími lektvary. V kuchyni nebyla žádná sůl, a tak se Kya belhala do lesa k brakické zátočině, která byla při odlivu tak slaná, že se na jejích okrajích třpytily jasně bílé krystalky. Sedla si na zem, nohu namočila do bažinaté solanky a neustále hýbala ústy: otevřít, zavřít, otevřít, zavřít, pohybovat čelistmi ze strany na stranu, žvýkat, jako by měla co. Dělala vše, co ji napadlo, aby předešla zatuhnutí čelisti. Po necelé hodině klesla hladina vody tak, že mohla prsty vyhloubit do černého bahna díru a opatrně tak vsunout nohu do sametové zeminy. Vzduch zde byl chladný a křik orlů jí pomáhal se orientovat.

Kya žije celý svůj život v bažině Severní Karolíny. V dětství ji postupně opustí všichni sourozenci i oba rodiče, takže je nucena vyrůstat sama jen ve společnosti racků a dalších živočichů žijících v bažině. Snaží se porozumět sama sobě a lidem, kteří v ní vidí pouze podivnou holku z bažiny.

Od knihy jsem měla velká očekávání, což nebývá dobrým znamením, protože většinou následuje zklamání. Při čtení se však žádné zklamání nekonalo, právě naopak. Po několika prvních stranách, které zahrnovaly na můj vkus až moc detailních popisů, se příběh začal rozjíždět a autorce se podařilo vtáhnout mě do děje, který svižně plynul. Postupně mi i samotné popisy přestaly vadit, a nádherné vykreslení přírody jsem si vyloženě užívala. Dozvěděla jsem se i zajímavá fakta týkající se soužití a chování některých zvířat.

Prosím tě, o osamělosti mi nic neříkej. Fakt mi nemusíš vysvětlovat, jak to člověka změní. Já to žiju. Já jsem ztělesněním osamělosti,“ zašeptala Kya trochu ostře.

Příběh je rozdělen na dvě dějové linie. V té první sledujeme Kayu od dětství až do dospělosti. Kayu, která se učí znovu věřit lidem, zažívá první lásku, snaží se najít své místo mezi lidmi. Druhá linka je detektivní. Místní policie vyšetřuje smrt jednoho z obyvatel – Chase Andrewse – a postupně z jeho smrti začne podezřívat právě Kayu. Ze začátku může vyšetřování působit trochu zvláštně, ale nejedná se o nic rušivého a postupně zjistíte, že detektivní zápletka do příběhu opravdu sedí.

Kde zpívají raci je příběhem plným zrady a opuštění. Smutku a bolesti. Je to však příběh nesmírně krásný a svým způsobem také něžný. Rozhodně se nejedná o nic kýčovitého ani žádné klišé. Naopak pro mě je to jedna z nejlepších knih, které jsem letos přečetla.