Drama,  Recenze

Recenze: Má temná Vanessa

2000. Patnáctiletá Vanessa studuje elitní střední školu, ale svět jejích vrstevníků jí připadá cizí. Někdo však rozumí tomu, jak je výjimečná: profesor angličtiny Jacob Strane. Jejich románek brzy přeroste v něco, co Vanessu změní na celý život. 2017. Bývalá studentka obviní Stranea z obtěžování a podporu hledá i u Vanessy. Ta však znejistí: Je možné, že muž, který jí kdysi vyznával lásku, ve skutečnosti zneužil své převahy nad ní?

Autor: Kate Elizabeth Russellová
Počet stran: 408

Nikdy bych nic z toho neudělal, kdybys to tak hrozně nechtěla, řekl kdysi. Pěkný kecy. Která puberťačka by o něco takového stála? Ale je to zároveň taky pravda, i když tomu nikdo nevěří. Táhlo mě to k němu, vábilo, byla jsem přesně taková dívka, která nemá oficiálně vůbec existovat; svolná vrhnout se do náručí pedofila.
Ne, to označení není správné. A nikdy ani nebylo. Je to úhybný manévr, stejná lež, jako kdybych o sobě tvrdila, že jsem oběť a nic jiného. Nikdy to nebylo takhle jednoduché, ani se mnou.

Kniha sleduje příběh Vanessy ve dvou časových rovinách. V roce 2000 a v roce 2017. V roce 2000 nastupuje patnáctiletá Vanessa na střední školu, a protože se cítí osamělá a ztracená, postupně nachází zalíbení ve svém 42 letém profesorovi. Nečekejte žádného krasavce, ze kterého charisma jen čiší. Protože se však k Vanesse chová pozorně, zajímá se o ni a ona má díky tomu pocit, že jí konečně někdo rozumí, nakonec se mu podaří ji vmanipulovat do vztahu, který děsivým způsobem ovlivní celý její život.

V roce 2017 již dospělá Vanessa, trpící posttraumatickou stresovou poruchou, je se svým bývalým profesorem stále v kontaktu. Ten je mezitím několika studentkami obviněn ze zneužívání. V minulosti tedy sledujeme, jak se jejich vztah vyvíjel a v přítomnosti se Vanessa snaží vyrovnat se vším co jí tenhle vztah vzal. Zároveň odmítá sebe samu vidět jako oběť.

Musí to být milostný příběh, chápejte. musí. Protože pokud tohle není láska, co to potom je?

Profesor Strane je v knize vykreslený jako výborný manipulátor. Když se nad tím však zamyslíte, jak těžké asi tak může být zmanipulovat patnáctiletou dívku? Vším co říkal, vším co dělal, dostal Vanessu přesně tam, kam chtěl.

Během pasáží, kdy se Vanessa snaží obhájit, že to bylo normální, a byla to láska, se mi chtělo křičet. Tohle normální rozhodně nebylo. A při čtení některých scén jsem si říkala, sakra holka, tohle opravdu není láska. Když Vanessa popisovala své pocity, u některých scén mi z toho běhal mráz po zádech. Autorce se podařilo napsat příběh tak neskutečně autentický, že se mi chce jen těžko věřit, že se jedná o její prvotinu.

Jediné, co mi brání dát knize plný počet hvězdiček je spousta překlepů. A obálka, podle které to vypadá na další čtení pro náctileté. Ale nenechte se jí zmást. Je to mrazivé čtení s velice silným příběhem, a za mě jedna z nejlepších knih letošního roku.

Hodnocení: 4,5/5