Fantasy,  Recenze

Recenze: Naslouchač

Autor: Petra Stehlíková
Počet stran: 376
Vydáno: 2016

Původní česká fantasy z fascinujícího temného světa, kde se na pravdu a naději téměř zapomnělo.

Velká válka rozdělila svět na dvě části, z nichž jedna je obyvatelná a druhá zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii z nerostu zvaného sklenit. V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dokážou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Energetické pole štítu odsuzuje sklenaře k životu ve středověkých podmínkách, lidé z nížin je zotročili a těžba sklenitu jim způsobuje nemoci a znetvoření.

Třináctiletá Ilan se jako jedna z mála narodila bez deformací a navíc se vzácným darem — dokáže naslouchat sklenitu. Aby ji neodvedli od rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v masce a hábitu, které musejí sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky svému daru by snad mohla mít o něco lepší život, protože se může vyučit sklenářským brusičem.

Jenže její schopnosti jsou už teď tak výjimečné, že si ji vybere kapitán pětadvacítky, družiny, která chrání sklenářská města před nebezpečnými tvory zrozenými z otráveného vzduchu za štítem.

Ilan ví, že musí své tajemství před pětadvaceti bojovníky za každou cenu uchránit. Jsou to přece nepřátelé a život sklenaře pro ně nic neznamená. Nebo se mýlí?

Když jsem byla malá, matka mi za temných večerů často vyprávěla o tom, kým jsme kdysi bývali. Ležela jsem na slaměném lůžku, držela si její ruku přitisknutou na tváři a hltala každé slovo. Bylo nám zakázáno číst a psát, a tak se historie našeho lidu přenášela z úst rodičů na děti. Vzpomínky pro nás byly velice důležité. Museli jsme si zapamatovat, že to, co jsme teď, je důsledek lidské chamtivosti.

Kde začít? Z knihy mám rozporuplné pocity. Na tuto sérii jsem se těšila, ale nějak mi nesedla. Nesedly mi postavy, nesedl mi svět, který autorka stvořila. Ač se jedná o velice propracovaný svět, připravte se na na to, že Naslouchač je doslova a do písmene úvodem do celé série, který je plný popisů a chybějící akce. A to je možná ten problém. Alespoň pro mě.

Svět, ve kterém je třináctiletá Ilan nucena vydávat se za chlapce, čímž se jí naskytne příležitost stát se sklenařem a využít tak naplno svého daru. A na co sáhne, to se jí povede. Přiznám se, že jsem na knihu četla samé kladné ohlasy, nepamatuji si, že bych narazila na nějaký negativní a z toho důvodu jsem měla velká očekávání. Asi proto jsem měla chvílemi pocit, že čtu jinou knihu, než jakou četli všichni ostatní.

Pokud čtete hodně, jistě už se Vám někdy stalo, že ač jste chtěli sebevíc, nemohli jste se do knihy začíst. Když tenhle stav přetrvával a já už byla za polovinou knihy, musela jsem se nutit, abych knihu dočetla, protože mi jasné, že lepší už to pravděpodobně nebude. Záchrana přišla na posledních asi sto stranách, které se nesly ve svižnějším tempu a měly celkem spád.

Co na knize oceňuji, je slovníček pojmů, který čtenář nalezne na konci knihy. Občas jsem se v tom názvosloví ztrácela, a tohle mi pomohlo opět se zorientovat. Autorka totiž do detailů vysvětlí kdo je kdo, co dělá, jak to dělá a jak co funguje. Pro vše má své vlastní pojmenování – sklenit, Ajúta, Duvaly, fereastra a mnoho dalších, takže minimálně v prvním díle se slovníček pojmů opravdu hodí.

I přestože není kniha žádné terno, dám téhle sérii šanci a druhý díl si přečtu, přeci jenom ve mě dřímá jiskřička naděje, že po těch posledních sto stránkách Naslouchače nabídne druhý díl více akce.

Hodnocení: 2,5/5