Beletrie,  Recenze

Recenze: Nejkrásnější dárek

Soubor dvanácti vánočních povídek mladých českých autorů.
Stejně jako se liší každá sněhová vločka, je i každý příběh v této knize zcela jedinečný. Nejkrásnější dárek je antologie dvanácti young adult povídek od mladých českých autorek a autorů. Jejich hrdinové vám připomenou, proč milovat Vánoce a jak příjemné je ztratit se za dlouhých zimních večerů někde v koutku s dobrou knížkou. Krom známých jmen české young adult scény, jako jsou Theo Addair, Anna Musilová nebo Kateřina Šardická, nabízí kniha i pár překvapivých debutů. Začtěte se spolu s námi do stránek příběhů a užijte si neocenitelné kouzlo Vánoc…

„Co to je?“
„To máš k Vánocům i ke svým osmnáctým narozeninám. Rozbal to.“
Rozmotala jsem provázek a lehce roztrhla papír. Videokazeta. Na malý štítek někdo napsal: Od mámy z lásky.
Rozbušilo se mi srdce a splašil se mi dech. „Tati, co to je?“
„Uvidíš.“
Táta přinesl provozuschopné video a zapojil ho. Pozorovala jsem ho napjatá jako struna.
„Myslím, že by ses na to měla podívat sama. My zatím počkáme vedle…“
„Ne, to není nutný…“
„Věr mi holčičko, myslím, že budeš chtít mít raději soukromí.“

– povídka Od mámy z lásky, autor: Aleš Novotný

Antologie dvanácti povídek současných českých autorů, která obletěla instagram. Jména jako Theo Addair, Kateřina Šardická, Anna Musilová či Alena Mintová jsou bezesporu velkým lákadlem. Pokud Vám náhodou některé z výše zmíněných jmen nic neříká, Vaši pozornost určitě upoutá nádherná obálka, která se opravdu povedla.

Nejkrásnější dárek je knihou, jejíž dočtení jsem si přetáhla do nového roku. Důvod je jednoduchý. I přestože se jedná o soubor povídek a kniha není nikterak objemná, vhodná ke čtení během Vánoc rozhodně není. Jedná se totiž o docela depresivní čtení, které má s Vánocemi společného pouze to, že se děj jednotlivých povídek odehrává v čase vánočním. Pokud čekáte, že ve Vás čtení probudí tu správnou vánoční náladu, budete dost zklamaní. Pro navození vánoční atmosféry proto doporučuji sáhnout po jiné knize.

Pokud jste stejně jako já – člověk, který během Vánoc sleduje romantické filmy a rád si přečte romantické příběhy se šťastným koncem, přečtěte si Nejkrásnější dárek kdykoliv jindy, jen ne o Vánocích. A vzhledem k tomu, že Vánoce jsou již za námi, pokud jste knihu ještě nečetli, nyní je ten správný čas po ní sáhnout. To, že se všechny povídky více či méně vezou na depresivní vlně – téměř v každé někdo umře – ještě neznamená, že některé z nich nejsou vážně dobré. Některé jsou výborně napsané. Navíc v sobě nesou krásné poselství.

Určitě každý si v knize najde nějakého favorita, jen mě mrzí, že z dvanácti povídek se mi líbilo pouze šest. Ještě se mi nestalo, aby se mi v některé ze sbírek, které jsem četla, líbily všechny povídky , ale šest, to mi přijde málo.