Recenze: Nelituju ničeho

Morgan je odhodlána zabránit své šestnáctileté dceři Claře v tom, aby dělala stejné chyby jako ona. Když Morgan jako příliš mladá otěhotněla a vdala se, musela se vzdát svých vlastních snů. Clara nechce jít ve stopách své matky, považuje ji za předvídatelnou bez špetky spontánnosti.

Kvůli soupeřícím povahám a protichůdným plánům je pro Morgan a Claru stále obtížnější spolu vyjít. Jediný, kdo může přinést mír do domácnosti, je Chris – Morganin manžel, Clařin otec a rodinná kotva. Ale mír se naruší, když je Chris zapojen do tragické a pochybné nehody. Srdcervoucí a dlouhodobé následky se však nedotknou pouze Morgan a Clary.

Zatímco se Morgan snaží vzkřísit všechno, co se kolem nich zhroutilo, najde Morgan útěchu u posledního člověka, u kterého by to očekávala, a Clara se upne k chlapci, se kterým má zakázáno se stýkat. Nová tajemství, rozhořčení a nedorozumění s každým dalším dnem způsobují, že se matka a dcera stále více a více vzdalují. Dokáží k sobě někdy najít cestu zpět?

Autor: Colleen Hooverová
Počet stran: 392
Vydáno: 2020 (Ikar)

Když Jenny, Jonah a Elijah odjeli, Clara šla k sobě do pokoje. Většinou byla večer zalezlá u sebe. Předtím trávila večery se mnou, ale to skončilo, když jí bylo asi čtrnáct.
Chris trávil večery s iPadem, díval se na Netflix nebo na sportovní zápasy.
Já marnila čas tím, že jsem se dívala na kabelovku. Každý večer stejný pořad. Moje týdny probíhaly naprosto rutinně.
Každý večer jsem chodila do postele ve stejnou hodinu. Každé ráno se budila stejně brzy.
Pak jsem šla vždycky do posilovny, zacvičila si stejnou sérii, vyřídila pochůzky, uvařila podle předem nachystaného plánu.
Možná proto jsem na svoje třicáté čtvrté narozeniny pocit, jako by mi nad hlavou visel velký mrak. Všichni kolem mě jako by měli nějaký smyl života, jen já si připadala, že nemám na světě nic kromě Clary a Chrise. Neměla bych být takhle příšerně usedlá. Některé moje spolužačky ze střední ještě ani nezaložily rodinu, a já mám dceru, která už ani ne za dva roky odejde z domu.

Colleen je pro mě sázka na jistotu. Když jsem zjistila, že jí u nás vyjde další kniha, nebylo tedy o čem přemýšlet. Nebyla jsem zklamaná, ale ani nijak zvlášť ohromená.

Příběh je zaměřený na vztah matky s dcerou, které se snaží srovnat si život, každá svým vlastním způsobem. Svým konceptem mi kniha připomíná Dilema od B. A. Paris, kde přijde zvrat na začátku příběhu a následně už jen čtenář sleduje, jak se s událostmi vyrovnávají jednotlivé postavy. Tady je to více či méně stejné. Největší zvrat je čtenáři naservírován už po prvních několika kapitolách.

Kniha je velice čtivá, a i když to pro mě nebyl ani zdaleka takový emotivní zážitek jako Námi to končí nebo To nejlepší v nás, moc mě to bavilo, především protože děj rychle plynul. Jednotlivé kapitoly jsou psány střídavě jak z pohledu Morgan, tak i její dcery Clary. Trochu mě zarazilo, že i přestože Morgan na začátku knihy slaví teprve své 34. narozeniny, občas jsem z ní měla pocit, jako by jí bylo nejméně padesát. Clařiny kapitoly knize pro změnu dodávají takový young adult nádech. Zároveň si myslím, že kniha jako celek je spíše pro mladší čtenáře – když to opět porovnám s knihami, které jsem od Colleen už četla. A samozřejmě ani zde nechybí romantická linka, takže na své si přijdou i fanoušci tohoto žánru.

Co mi na knize vadilo byla jedna konkrétní věc, kterou nebudu přímo jmenovat, protože bych spoilerovala, každopádně se jednalo o nevyužitý potenciál, který Colleen načrtla, ale ve výsledku ho vyhodila z okna. A to je za mě velká škoda, protože celou dobu jsem byla napjatá, co se díky tomu dozvím jen proto, aby mě to na konci zklamalo. Nemám ráda, když autor v knize něco nastíní a pak to prostě zamete pod koberec. Co se týká konce samotného, bylo to trochu klišé. Pravdou je, že už na začátku jsem dokázala odhadnout, kam celý příběh směřuje, ale i tak jsem si čtení opravdu užila.

Původně jsem chtěla hodnotit čtyřmi hvězdičkami z pěti. Po delším uvážení a porovnání s těmi knihami, které jsem od Colleen už přečetla a jak jsem je hodnotila, však ještě půl hvězdy ubírám. I přes nízké hodnocení můžu knihu doporučit.

Hodnocení: 3,5/5